En glad og tilfreds mave…

Verdens bedste kur til en irritabel tarm…

Har du en irritabel tarm?

Mavesmerter, oppustet mave fyldt med luft, problemer med forstoppelse og/ eller tynde afføringer? Man kender ikke helt årsagen til, hvorfor nogle mennesker har irritabel tyktarm. Forskning peger på at, irritabel tyktarm sandsynligvis er en kombination af fysiske, psykiske og sociale faktorer.

Hvis du har en irritabel tarm, kan Low FODMAP diæten være en løsning for dig.

3 ud af 4 personer, får det bedre.

Diæten er en ”udelukkelsesdiæt”, hvor du udelukker visse kulhydrater fra din kost i fire-otte uger. Efterfølgende introduceres et kulhydrat ad gangen.

Reintroduktionen er meget vigtig. Det giver dig mange flere valgmuligheder, hvad maden angår og det bliver knap så besværligt at spise ude.

Når du spiser mange forskellige madvarer, er det lettere at få dækket behovet for mikro- og makronæringsstoffer. Samtidig giver en varieret madsammensætning en sund bakterieflora i tarmen, som er vigtig for dit immunforsvar.

Ved introduktion af et bestemt kulhydrat ad gangen, finder du og jeg frem til hvad du kan spise og hvor meget – uden at det giver gener i maven. Det kan godt være, at du f.eks. kan spise ½ skive rugbrød, men ikke en hel skive i samme måltid.

Mange mennesker har perioder med maveproblemer.

Hvis du i mere end tre måneder oplever perioder med mavesmerter, luft i tarmen, skiftevis forstoppelse og løs/ tynd afføring, er det en rigtig god ide’ at kontakte din læge. Din læge kan undersøge om du har en mave-tarmsygdom. Når dette er udelukket – og du fortsat har maveproblemer, så har du en irritabel tarm. Stress kan udløse maveproblemerne og følger ofte med det at have en irritabel tarm.

Hvis du har irritabel tarm er det ikke altid nok, at drikke rigeligt med vand, dyrke motion og spise en masse fibre i form af fuldkornsbrød, grøntsager og frugt. Mange kostfibre kan forværre symptomerne. Low FODMAP diæten kan afhjælpe tarmgener, når man har en irritabel tarm.

Low FODMAP-diæten stammer fra Australien og er udviklet af Diætist Sue Shepherd. Low FODMAP-diæten anvendes som behandling af irritabel tarm, af diætister i bl.a. Australien, USA, England, Norge, Sverige og Danmark.

Low FODMAP-diæten hjælper

Der er efterhånden mange videnskabelige artikler, som viser at Low FODMAP-diæten hjælper: Symptomer som udspilet mave, smerter, diarre’, forstoppelse, øget luftafgang og andre tarmgener lindres eller forsvinder helt.

Når du følger Low FODMAP diæten, begrænser/ undgår du de kulhydrater i din kost der giver symptomer. FODMAP er en forkortelse for de kulhydrater, der arbejdes med:

  • Fermenterbare
  • Oligosakkarider
  • Disakkarider
  • Monosakkarider
  • A, står for And – altså ”og” (på dansk vil diæten komme til at hedde ”Lav FODMOP diæt”)
  • Polyoler (sukkeralkoholer)

FODMAPS findes i rigtig mange af de madvarer, vi spiser hver dag – ofte vil der være flere forskellige slags FODMAPs, i en enkelt fødevare.

Man finder bl.a. Fermenterbare….

  • Oligosakkarider i f.eks.: Rug, hvede, byg, løg, hvidløg, porre, bælgfrugt og visse nødder.
  • Disakkarider i f.eks.: Mælkeprodukter, flødeis, lys chokolade og visse dressinger.
  • Monosakkarider i f.eks.: Æble, pære, vandmelon, juice, tørret frugt, dåsefrugt, honning, asparges og artiskok.
  • Og
  • Polyoler i f.eks.: Blomkål, svampe, avocado, sukkerfri tyggegummi og visse typer slik, kirsebær og brombær.

Undersøgelser viser at Low FODMAP-diæten hjælper 3 ud af 4 personer, når en klinisk diætist med ekspertviden i Low FODMAP-diæten, vejleder og hjælper med at sammensætte maden, så du er sikker på at undgå de ovennævnte kulhydrater og samtidig få dækket dit behov.

Jeg er en af de kliniske diætister, som er certificeret til at varetage diætbehandling til mennesker med irritabel tabel tarm samt forstoppelse.

Det betyder at jeg sammen med DIG, kan finde ud af, hvilken sammensætning at maden DU har brug for – hvad du kan spise. Der er nemlig ikke en kostsammensætning, der hjælper alle. Derfor kræver det i høj grad en individuel tilgang. Samtidigt kommer det også an på, hvad DU har brug for.

Low FODMAP-diæten og den efterfølgende reintroduktion, er ikke løsningen for alle. Det er vigtigt at det hele passer ind i DIN hverdag og til DIT temperament.

Sammen finder vi – DU og jeg, den løsning der passer bedst til dig – så du får det bedre, med din mave.

Jeg kan hjælpe DIG med at lave en overskuelig kostplan, som gør det nemmere for DIG at følge Low FODMAP-diæten – eller den kost som hjælper DIG, i DIN hverdag.

Desuden vil du i forløbet, altid kunne kontakte mig, under DIT forløb hos mig.

Hvordan kan jeg vide, om jeg har irritabel tyktarm?

Hvis du nikke genkendende til ét eller flere af disse symptomer:

  • Oppustethed og meget luft i maven
  • Mavesmerter i længere tid/ kolikagtige smerter
  • Skiftevis tynd, løs, normal og/eller hård afføring
  • Diarré og/eller træg mave
  • Pludselig afføringstrang
  • Det føles som om, du ikke kunne komme af med det hele
  • Unormal rumlen og uro i maven
  • Kvalme/ træthed

Det er altid en god ide’ at kontakte din læge, for at udelukke andre mave-tarmlidelser 😊

Hvordan foregår et forløb?

DIT forløb hos mig vil bl.a. indeholde:

At jeg spørger ind til de symptomer DU oplever og hvor længe du har mærket til maveproblemer.

DIN mad, drikke samt bevægelse og motion i hverdagen.

Vejledning til DIG, mhp. at lindre det ubehag i maven bl.a. vha. ændringer til DIN mad

En kostplan, som tager hensyn til DINE behov og hverdag – hvis du ønsker det

Gode råd og opskrifter til DIN irritable tarm

Du kan altid kontakte mig pr. e-mail eller SMS, hvis du har spørgsmål eller brug for støtte

Det er ikke sikkert at Low FODMAP-diæten er den rigtige løsning for dig.

Sammen kan vi finde frem til hvilke ændringer, i DIN kost, der hjælper dig bedst muligt. Det kan være ganske få ændringer, som gør at dine symptomer bliver mindre – og at du kan gøre de ting, der betydning for DIG.

Jeg er certificeret i diætbehandling af irritabel tyktarm samt i Low FODMAP-diæten ved Fagligt Selskab af Kliniske Diætister v. Kost & Ernæringsforbundet i København.

Et low FODMAP forløb hos mig indeholder selvfølgelig:

  • En grundig vejledning i diæten
  • Gennemgang af materiale, som gør det nemmere for dig at følge diæten
  • Opskrifter som du kan bruge, når du følger diæten
  • Gennemgang af produkter og varedeklaration
  • Hjælp til sammensætning af dagens måltider – og en kostplan, hvis du ønsker det

Du har altid mulighed for at skrive på SMS eller e-mail, hvis du har spørgsmål.

Jeg glæder mig til at høre fra dig.

Mange hilsner

Helle Brøcher

Færdig med kronisk forstoppelse.

“Jeg har i mange år kæmpet med forstoppelse og smerter i maven, som til tider gjorde det svært, at passe mit arbejde. Jeg har konsulteret min læge flere gange og forsøgt med mange forskellige afføringsmidler. Men resultatet var altid, at jeg i stedet fik tynde afføringer. Egentlig bryder jeg mig heller ikke om, at maven bliver “reguleret kunstigt”.

Jeg havde prøvet at udelade ting fra min kost, men kunne ikke blive klog på, hvad der var skyld i mine maveproblemer. Da situationen var uholdbar for mig, opsøgte jeg Min Diætist, Helle. Ved første konsultation stillede Helle mange spørgsmål om min mad og livsstil, afføringsmønster m.m. På den måde blev der fokus på mig og de udfordringer jeg oplevede. Det var dejligt at mærke, at Helle forstod mig og tog udgangspunkt i mine maveproblemer. Helle lavede en kostplan specielt til mig, med fokus på de madvarer, der var gode for mig – desuden hvilke jeg kunne spise i mindre mængder og hvilke jeg helst skulle undgå.

– det var egentlig mindre ændringer i min sædvanlige mad – og det gav pote 🙂

Nu er min mave fin – ingen smerter, luft og jeg har normal afføring HVER dag 😀

En stor tak til Helle – jeg føler mig som et helt andet menneske!

mvh. Søs 57 år”